Milessons blogg
Allsvenskan

Hela innebandysverige Craftsamlar

Det ligger framåtanda och engagemang i luften och det luktar så gott! Mika Kohonens 1000 poäng. Craftstadens 3275 personer i publiken. Innebandyns rekordår är här.

Igår slogs det Allsvenska publikrekordet. Det krossades, pulveriserades och mosades. Den nya rekordhållaren ståtar nu högt över den nyblivna tvåan som ser nära nog löjlig ut i jämförelse. När Craftstaden intog IK Oskarshamns hockeylada gjorde dem det till sin borg och visade 3275 personer i publiken och varenda innebandyintresserad i hela vårt avlånga land vad innebandy kan vara. Att innebandy klarar sig alldeles utmärkt utan ribbstolar och tjockmattor i statistrollerna. Att innebandy hör hemma på arenorna och att innebandy kan vara fest, om engagemanget finns. Visserligen var det ett derby. Visserligen bjöd Craftstadens sponsorer på entrén. Men känslan och tajmingen i arrangemanget är det som gjort att de flesta av oss faktiskt vet om att matchen överhuvud taget spelades.

Det är en helt fenomenal publiksiffra och 700-800 mer än vad Falun, Storvreta och Dalen har mäktat med som mest denna säsong. Det har varit mycket prat om publiksiffrorna denna säsong. Med rätta, för i vissa fall har åskådarantalet varit bedrövligt. Men samtidigt finns det ett gäng matcher som setts av mer än 2000 åskådare. Till och med Pixbo har varit över den gränsen i år. Det visar att intresset finns där någonstans, att det går att hajpa upp en match, att det går att få folk att prata om matchen och sprida ordet. För det är som initiativtagaren Martin Ragnar sa : ”Våra hardcorefans hade kommit till Kristdala om matchen spelats där. Nu handlade det om att locka en bredare målgrupp.”

”It may be that a crowd at a particular moment of history creates the object to justify its gathering.”

-Jennifer Egan

Det där med att så frön.

Nu har publiken blivit en erfarenhet rikare, och det var garanterat mer än ett gäng som fick sin bild av vad innebandy är helt och hållet omritad igår. Dessutom är föreningen Craftstaden en erfarenhet rikare. De kan se tillbaka på det och känna att de klarade av det, vet vad som kan förbättras till nästa gång. Och något som är nog så viktigt i sammanhanget: De har definitivt inspirerat andra att göra något liknande. Kanske kan de också dela med sig av erfarenheterna. En vinst för hela innebandyrörelsen.

Redan på torsdag kommer nästa förväntade publikmatch i Allsvenskan Södra då derbyt mellan IBF Örebro och Lillån IBK spelas. Nu kommer inte det allsvenska rekordet att slås igen eftersom Idrottshuset inte tar så många åskådare, men ytterligare en publiksiffra över 2000 är helt och hållet rimlig. Örebro som innebandyregion har en historia med välfyllda publikmatcher. Exempelvis sågs båda derbyna i Division 1 Västra (då högsta serien) mellan Örebro SK IB och KFUM Örebro av nästan 1100 personer säsongen 1992. Då slogs KFUM Örebro för en slutspelsplats medan Örebro SK IB slet för att undvika nedflyttning. Känns premissen igen? Jag hoppas och tror på ännu en fantastisk publikfest.

Resultatet igår? I sammanhanget helt och hållet irrelevant.

Sist vill jag kasta ut ett koppel frågor till innebandysverige: Finns det någon instans som sköter kunskapsåterföringen? Var kan föreningar lära sig vårda sitt varumärke? Hur samarbetar Sveriges innebandyföreningar för att stärka varumärket innebandy? Smid medan järnet är varmt!

Joel Milesson

Smålänning i exil bosatt i Värmland med förkärlek för polsk dödsmetall, asiatisk mat och svenska fjäll. Tvärkulturell übernörd med för många intressen.

Twitter: @Joel_Milesson

Kommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.

Fler artiklar